Toveren met traybake.

Traybake is al een tijdje ‘hot’ in kookland en hét oven-antwoord op eenpansgerechten. Niet voor niets valt deze trend in de smaak bij drukke gezinnen: snel, eenvoudig om te maken en weinig rommel en afwas achteraf. Benieuwd hoe je traybake-gerechten maakt? We helpen je op weg met een paar onmisbare tips & tricks.

Wat is traybake?

De term traybake komt van 'baking tray', wat bakplaat betekent in het Engels. En de bakplaat, dat is je allergrootste vriend: je gooit je ingrediënten erop, wat olijfolie erover en hop, de oven in ermee.

Wat zijn de voordelen van traybake-koken?

  • Met een bakplaat kan je veel eten in één keer klaarmaken. Het is ook een ideale manier om restjes van de vorige dag te verwerken.

  • Al je eten past op één stuk kookgerei: je bakplaat. Je hebt dus minder afwas.
Traybake-gerecht
  • Traybake-gerechten vragen weinig voorbereiding, en je hoeft er niet bij te blijven eens je het in de oven hebt geschoven.

  • Een traybake-maaltijd is snel klaar. Dat komt omdat in veel recepten kleinere stukken vlees en groenten gaan. En door de lage zijkanten van de bakplaat kan de warme lucht vrij circuleren, wat de bereidingstijd nog versnelt.

Welke soort bakplaat gebruik je voor traybake?

Kies een bakplaat van aluminium of roestvrij staal: stevig en gemakkelijk schoon te maken. Een plaat met een randhoogte van 45 tot 33 cm biedt voldoende ruimte voor een variëteit aan gerechten.

Tip: voorkom dat je bakplaat gaat plakken of verkleuren door hem met bakpapier of folie te bekleden.

Welke groenten in een traybake-gerecht?

Paprika, wortel, champignons, tomaat, courgette, ajuin … je kan zowat elke groente gebruiken die je maar lekker vindt (behalve fijne sla, komkommer en sojascheuten). Ook harde knol- en wortelgroenten zoals knolselder, pastinaak en zoete aardappel zijn geschikt voor je traybake.

Traybake-gerecht

Als eiwitbron kan je vlees (worst, kip), vis (zalm, garnalen) of kaas (haloumi, feta) toevoegen.

Tip: voeg een paar ongepelde teentjes knoflook aan je traybake toe. Ze worden gepoft in hun schil en krijgen daardoor een verrukkelijke zachte smaak.

Hoe maak je een traybake-gerecht?

  1. Verwarm de oven voor op 200 °C. Zet ‘m op tijd aan, de oven doet het meeste werk voor je!

  2. Vul de bakplaat met allerlei groenten (maar maak de plaat niet te vol). Snij groenten die een langere baktijd nodig hebben in kleinere stukjes of kook ze al vooraf.

  3. Voeg eventueel vlees, vis of kaas toe. Ook hier geldt: snij de soorten die een langere baktijd nodig hebben in stukjes.

  4. Giet wat olijfolie (om te bakken, geen extra vierge) over de ingrediënten en meng alles goed dooreen.

  5. Zet de bakplaat ± 45 minuten in de oven. De baktijd is afhankelijk van je ingrediënten en of je vlees of vis toe hebt gevoegd. Schep alles regelmatig even om.

Meer inspiratie

Toon meer
Toon meer